Mofturi 1900 un film de Jean Georgescu

Sinopsis

Filmul realizat de Jean Georgescu în 1964 este inspirat şi bazat pe câteva dintre schiţele lui Ioan Luca Caragiale: “Diplomaţie”, “Amicii”, “O lacună”, “Bubico”, “CFR” şi “Situaţiune”.

Distribuţie

Diplomaţie

  • Vasile Tomazian: Matache
  • Geo Barton: Prietenul
  • Ileana Iordache: Miţa

Amicii

  • Ion Lucian: Mache
  • Mircea Crişan: Lache
  • Paul Mirea: Tache

O lacună

  • Horia Şerbănescu: Mache Preoţescu
  • Radu Zaharescu: Lache Diaconescu
  • Sanda Ţăranu: Madam Diaconescu
  • Simona Rădulescu: Domnişoara Pavugadi

Bubico

  • Cella Dima: Doamna
  • Gr. Vasiliu Birlic: Voiajorul

C.F.R.

  • Iurie Darie: Muşteriul
  • Ion Dichiseanu: Şeful
  • Marina Maican: Miţa

Din situaţiune

  • Alexandru Giugaru: Nae
  • H. Nicolaide: Gae
  • Alexandrina Munteanu: Moaşa

Echipa de producţie

Imaginea:
Ion Cosma
Aranjament muzical:
Theodor Mitache
La pian:
Nicoale Julea
Decoruri şi Costume:
Filip Dimitriu şi Nicolae Teodoru
Scenariu şi Regia:
Jean Georgescu

prof. D.I. Suchianu

Un film Caragiale este numai acela, unde imaginile comentează vorbirea sin u viceversa. Gen cu totul nou.Pot chiar spune mondial nou! Este imesnsul merit al lui Jean Georgescu de a fi adus pe lume acest nou născut, “MOFTURI !900”.

Călin Căliman

Cel mai autorizat cineast ramân în materie de Caragiale, regizorul Jean Georgescu, a scris în fascinantele sale “texte de supravieţuire”: “Pe lângă calităţilei de literat, I.L.Caragiale a fost, s-ar putea spune , si un mare scenarist. Toate nuvelele lui sunt în fond o suită de imagini conturate într-o naraţiune foarte cinematografică”. Ar fi de subliniat faptul că Jean Georgescu a valorificat cu brio această însuşire specială a scriitorului.

Ion Lucian

Am primit invitaţia lui Jean Georgescu de a colabora, cu mare entuziasm, din 3 considerente. Primul: era vorba de un text de Caragiale şi încă unul pe care-l admir fără rezerve. Asta pentru că sceneta“Amicii”, reprezinta o ilustrare perfecta a caracterului labil al românului.

Al doilea motiv a fost admiraţia mea pentru Jean Georgescu. Tinerele generaţii de astazi sunt văduvite de faptul că nu l-au cunoscut şi pot să afirm, cu experienţa celor 68 de ani de activitate culturală, din care aproape 10 pe alte meridiane, că Jean Georgescu ar fi fost una dintre marile vedete ale cinematografiei mondiale, dacă nu ar fi avut handicapul de a se fi născut aici. Era un mare om de cinema, dovadă că putinele sale producţii din afara graniţelor romanesti au fost subliniate de succese certe.

Al treilea motiv: rimul meu contact direct cu unul dintre cei mai mari comici români de pe atunci, Mircea Crişan. Şi …am impresia că acesta a fost primul său rol din repertoriu clasic al comediei româneşti.

Toate cele trei motive m-au facut entuziast şi mă felicit şi…vă felicit că reapare această producţie în circuitul cultural.

Horia Şerbănescu

Parcă a fost ieri…

Premiera filmului “Mofturi 1900” a avut loc în 1965, în ziua mărţişorului. Succesul mare, aplauzele necontenite şi felicitările, l-au facut pe maestrul Jean Georgescu să uite, poate, de capodopera sa “O noapte furtunoas㔺i să declare cu nestăpânită mândrie: ” acesta este filmul cel mai bun din toate filmele mele”…

În urma cu un an, ne-a chemat la el ( adică la “Capşa”) şi ne-a spus:

- “Băieţi, să luaţi să citiţi cu atenţie ”O lacună”, schiţa lui Caragiale, ca o să jucaţi în film. Radu Zaharescu o să fie Lache şi Horia Şerbănescu- Mache.”

- “Incântati, maestre! Mulţumim! Facem probe, nu-i aşa?”

- “Păi, de ce probe? Amândoi sunteţi de acolo…”

Au urmat nenumarate pregătiri de text, de costume, de mişcare , de recuzită care…trebuia să fie “văzute, bucată cu bucată” de exigentul regizor. O singură scăpare a avut: un covor.Revoltat a cerut audienţă la Ministrul culturii de pe atunci, să reclame că apar în ilmul lui un covor confec tnat ”industrial”, care nu putea să facă parte din epoca Caragiale şi ca atare, Jean Georgescu a cerut suplimentare de buget ca să refacă întreaga secvenţă…

Cu meritată autoritate, actorului îi cerea cu străşnicie să-şi învete rolul cu sfinţenie şi să execute fără greşeală mişcarea în cadru.

La Jean Georgescu nu a mers niciodată şi cu nimeni (oricine ar fi fost) figura cu ”las’că merge şi aşa”. Unul dintre exterioarele filmului s-a făcut în curtea unei case vechi de pe strada Nicolae Iorga. Ţin minte că s-au fixat cadrele( imaginea) şi s-a măsurat distanţa dintre casă şi mine. Maestrului i s-a părut ca s-a dat “rasol” la măsuratoare şi a verificat personal distanţa spunând: ”metrul te mai păcăleste dar piciorul meu nu minte”. Am o fotografie care imortalizează acest moment. Acasă la Madam Diaconescu , cand Dra. Pavugadi câta la clavecin “bucata noua ”Sttela confidente” , m-a chemat la el şi mi-a şoptit:

- “Măi, băiatule, fii şi tu mai indragostit! Ce stai aşa teapăn? Uită-te şi tu la ea, ce frumuseţe de fată!” Si zău, că avea dreptate. Era nimeni alta decât Sanda Tăranu, pe care o visau noaptea toţi telespectatorii României.

Ilustrul creator Jean Georgescu era un imens posesor de idei, de proiecte, de visuri cinematografice. Încă de la filmul”Directorul nostru” (în care mi-a dat să joc rolul şoferului) avea în planurile de viitor să facă un film musical intitulat “O scrisoare..găsită”, replică la celebra piesă a lui Caragiale. Una dintre găselniţe era compozitorul Gherase Dendrino pe care-l vedea în rolul lui Agamiţă Dandanache. Personal i-am sugerat schita ”Vine Dl. si dna. general” de Gh.Brăescu. Mi-a raspuns, dându-şi un bobârnac în celebra-i pălărie:

- “Horică, m-am gandit şi eu la asta, dar ce facem cu generalul şi generaleasa de azi?”

Închid ochii şi-l văd aievea, dând firmituri porumbeilor din Cişmigiu…

Eh, parcă a fost ieri…!

Gânduri la premieră

Mircea Crişan (Amicii): Mă bucur că filmul “Mofturi 1900” n-a ieşit un moft!

Gr.Vasiliu Birlic (“Bubico”): Acţiunea schiţei este limitată la spaţiul unui compartiment de tren, dar înţelesurile comediei, umorul ei inegalabil, trec dincolo de toate compartimentele.

Alexandru Giugaru (“Situaţiune”): Acelaşi rol l-am jucat şi la teatru, dar mi-a făcut o deosebită bucurie colaborarea cu Jean Georgescu.

Cella Dima (”Bubico”): Am trăit un eveniment deosebit, acela de a prinde pe peliculă pe una din eroinele universului satiric al marelui Caragiale, autentica moftangioaică din bogata portretistic a operei sale, savuroasa mamiţică a lui Bubico, eroina tipică de la răspântia altui veac.

Iurie Darie (“CFR”): M-am apropiat de rol ca de un personaj din repertoriul meu obişnuit. La indicaţile maestrului Jean Georgescu, la atmosfera creatoare făurită de deilalţi interpreţi ai schiţei, am adăugat puţină bere naturală şi rolul a fost gata.

Vasile Tomazian (“Diplomaţie”): “Sal’tare taică şi…noroc că sunt purtătorul de cuvânt al lui Caragiale. Că, de nu râd toţi de personajul meu, până la urmă au ce învăţa.!

Geo Barton: ( “Diplomaţie”): Supremul omagiu pe care-l poate adduce un interpret marelui nostru dramaturg, este fidelitatea cu care trăieşte măiastrele-i personaje.

Radu Zaharescu (“O lacună”): Sunt foarte fericit că mi s-a încredinţat rolul Lache şi aştept cu emoţie părerea marelui nostru judecător, publicul.

Detalii DVD

Durata:
78 min
Format:
4:3
Sunet:
mono/bifonic
Genul:
comedie
  • DVD/PAL

Galerie foto

Secvenţă din fimul “Mofturi 1900” de Jean Georgescu Secvenţă din fimul “Mofturi 1900” de Jean Georgescu Secvenţă din fimul “Mofturi 1900” de Jean Georgescu Secvenţă din fimul “Mofturi 1900” de Jean Georgescu Secvenţă din fimul “Mofturi 1900” de Jean Georgescu Secvenţă din fimul “Mofturi 1900” de Jean Georgescu Secvenţă din fimul “Mofturi 1900” de Jean Georgescu Secvenţă din fimul “Mofturi 1900” de Jean Georgescu Secvenţă din filmul “Mofturi 1900” de Jean Georgescu